Dosljedno i suzdržano

arhitekti Christian Jabornegg, András Pálffy
projekt Proširenje Schlosshotela Velden, Velden, Austrija
napisala Gabriele Kaiser

 

«Mogu li vas povesti na obale planinskog jezera? Nebo je plavo, voda zelena, sve počiva u potpunom miru. Planine i oblaci zrcale se u jezeru, a isto tako kuće, seoska gospodarstva i kapelice.» Ovim opisom idile koja je pri pogledu na jednu pitoresknu vilu naglo prekinuta počinje tekst «Architektur» Adolfa Loosa iz 1910. godine. U članku Loos nastupa protiv turističkog osvajanja jezerskog krajolika koje želi urbano građanstvo, koje romantične dvorce s erkerima i tornjićima u obliku lukovica smatra adekvatnim oblikom ladanjske izgradnje. Danas, u doba agresivnog masovnog, odnosno doživljajnog turizma su takva rana svjedočanstva o turističkom zauzimanju ladanjskog prostora cijenjena, premda su nastala na temelju jednostrano interpretirane «primjerenosti krajoliku». Tada su, kao i danas, bili rijetki u arhitektonskom smislu značajni primjeri izgradnje iz vremena moderne, poput kuće na Atterseeu Ernsta Antona Plischkea (1933. – 1934.), unutar krajolika oko kojega se vode bitke između pozicija zaštite prirode i privrednog iskorištavanja mogućih površina. No, prema profitu orijentirana izgradnja, nastala u drugoj polovini 20. stoljeća, svejedno da li u Salzkammergutu ili u regiji koruških jezera, čini percepciju čak i prosječne turističke arhitekture nastale u prvoj polovini stoljeća daleko povoljnijom.


Pa i Wörthersee, najveće koruško jezero, odavno je postalo turistički hot spot, njegove su obale postale mjestom ljetnih susreta financijski potentne klijentele. Posljednjih desetljeća su oko jezera izgrađeni brojni hoteli i apartmanska naselja. Velden, raspršeno naselje u zapadnoj uvali jezera, najstarije lječilište u Koruškoj, sa kasinom i korzom uz jezero, brzo se razvilo u centar društva s mnogo slobodnog vremena i istančanih zahtjeva. Pojedine građevine, danas djelomično demodée i u smislu komfora zapele u 70-im, odnosno 80-im godinama, kada su izražavale duh vremena, nipošto više ne odgovaraju današnjici. Suprotno tome Velden više nije moguće zamisliti bez hotela i vila građenih u duhu zavičajne arhitekture, koje je Franz Baumgartner (najznačajniji predstavnik Wörthersee-arhitekture) projektirao u vrijeme nakon prve dekade 20. stoljeća.